Odd Walters viderverdigheter

Odd Walters viderverdigheter

onsdag 10. oktober 2012

Kulturoverskudd...?

I statsbudsjettet har visstnok kulturdepartementet fått en kjempeøkning - jeg mener jeg så tallet 899 000 000  kroner et sted. Det er er helt fantastisk, fordi vi mennesker lever som kjent ikke av brød alene - med unntak for dem som ikke har nok brød. For meg som kulturkonsument kan det bety så mangt - men at jeg vil leve i et ennå større overflodstilbud enn nå, tyder alt på.

Nå i høstferien skal jeg faktisk på to konserter med gode artister - Sivert Høyem og Kari Bremnes. Begge er plateaktuelle, og det samme gjelder andre av mine favoritter - Vamp, Hellbillies, Ida Jenshus - for å nevne noen. Jeg tilhører de saktmodige som liker fysiske plater, og betaler for musikk. Jeg bruker altså tid og penger på kultur. I det siste har jeg begynt å mistenke at jeg må prioritere tida mi på en annen måte for å rekke over alt. Det er så mye å fare over!

Jeg har altfor mange bøker. Som jeg holder på å lese. Som jeg burde ha lest. Både i hylla og som jeg har lyst til å skaffe meg. Ny skjønnlitteratur, gamle klassikere, barnebøker, ungdomsbøker, krim, dokumentarer, biografier, romaner, historiske verk - hvor jeg snur meg, ser jeg bøker jeg burde ha slukt. Dette vil neppe ta noen slutt, jeg vil neppe komme "ovenpå" eller a jour. Det spørs om jeg faktisk må slå av noen tidstyver i større grad!

Jeg er glad i filmer også. Som far til to små jenter, får jeg med meg mange barne- og tegnefilmer på kino, og jeg prøver å ta noen turer for egen del også. Likevel er det en haug med filmer jeg burde ha sett. Noen har jeg liggende på DVD, noen på tuneren, noen skal jeg leie. Jeg må bare ta meg tida til det. Slå av tidstyvene!

Jeg nevnte musikk. Konserter og festivaler er viktig for meg, men disse beslaglegger ikke så mye tid i det daglige - så de unner jeg meg når jeg har råd.

Men: Hvis kulturdepartementet nå strør om seg med ENDA mer penger, slik at vi får flere gode plater, filmer og bøker på markedet - kan det da bli for mye for meg? Bør jeg stemme Frp til neste høst, og dermed få et skikkelig kutt i kulturbudsjettet, slik at jeg kan få bedre tid til å konsumere det som allerede er laget?

Jeg har nevnt tidstyvene - disse skjermene vi glaner på altfor mye av gangen. Jeg har en vei å gå der. Men: Kan det hende at jeg bare er RAR? Som så gjerne vil lese, se, høre? Få opplevelser på et sjelelig plan hele tida? Kanskje jeg bare burde vært mer som andre, som er glad for hver gang de ser en film på TV eller kino, og ikke leser noe særlig, og er happy med å høre musikk som ei stusslig mp3-fil gjennom en PC-høyttaler?

Jeg veit da sannelig ikke. Til alt overmål produserer jeg av og til tekst med kulturelt tilsnitt sjøl - og musikk. Og burde gjort mye mer av det. Det er vel bare å innse at jeg kommer til å havne i den berømte bakleksa i enda større grad framover. Med mindre jeg finner en måte å senke jordrotasjonen på. Et 30 timers døgn hadde vært noe. 2 timer mer søvn, 2 timer mer aktivitet og 2 timer mer musikk, lesing og film. Og ennå glo litt på tidstyvene innimellom. Fins det en facebookgruppe for dette, mon tro?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar