Odd Walters viderverdigheter

Odd Walters viderverdigheter

onsdag 20. mars 2013

Den tapte projektor

Like før jul sa projektoren på klasserommet til 9a takk for seg. Den ble tatt ned og sendt til IT-avdelinga i Namsos kommune, som skulle få den på service og reparert. I skrivende stund har jeg ennå ikke sett noe til den eller en erstatning. Jeg må derfor planlegge litt "kjedeligere" undervisning i en del timer, og booke auditoriet eller andre rom med projektor når jeg har behov for det. Tidligere brukte jeg dette hjelpemidlet mye i både norsk, engelsk og samfunnsfag. Nå har jeg og elevene måttet klare oss uten i 3 måneder.

Det er klart at man har sjølsagt større problemer i hverdagen, men jeg syns dette blir litt dumt. Men jeg har da tatt ut min frustrasjon i et dikt. Man kan være sint på en kultivert måte. Det er jeg ikke noe god på. Men jeg kan være sint på en KULTURELL måte. Da står man mye friere, og det er mye farligere.

Enjoy.

P.S. Jeg har diskutert en del med kolleger hva en sånn PC-kanon egentlig heter. En kollega av meg fra Tromsø argumenterer for at det heter pro-jækk-tor. Derav første linje i andre vers.

Den tapte projektor/prosjektor/prosjektør

Det va ein dag her i fjor før jul
Ein lærer sku’ glad spell av ein DVD
Men sjøl om stjernan va tent og englan i skjul
Va prosjektoren død, så den vart da skrudd ned.

Projækktor, prosjektor - kjært barn, mange navn
Den vart senda inn på sørvis med håp
For lærer’n, så vart det et sørgelig savn
Men tenkt at dem på IT, de e snar og snåp.

Men dagan vart uker, og vinter vart vår
I klasseromstaket hang kablan og slang
Og verken rektor eller IT-kontakten forstår
Koffer tida på sørvis sku’ falle så lang.

Men så ei natt så fikk lærer’n et syn
Så skjønte han korsn alt hang ihop
Han fikk en visjon i et glimt klart som lyn
Det va så fantastisk, han vart settan’ og kop.

Han såg da at IT hadde bestilt
Ei splitter ny pære til nevnt prosjektor
Og prosjektorpakken den flakka da vilt
Med posten, men lærer’n såg kor den fôr.

Den havna da på ein fabrikk i Taiwan
Der lyspærer blåses munn-manuelt
Av underbetalte og ganske små barn
som hadde blitt lært opp til det spesielt.

Og pæra blei lagt i ein bomullskokong
Og pakka ned nennsomt med prosjektor’n separat
Og segla med djunke og dhow til Hong Kong
Til en karavane som sto der parat.

For IT i Namsos, de var blitt fortelt
“Rock City har konka, så no må vi spar!”
Så leveranser pr luftpost va uaktuelt
Det vart Silkeveiruta pr dromedar.

Men akk, oppi Gobi, så vart det vel storm
Med sandkov og fokk - du kan tru han va fæl!
Og som du veit, så e Gobi enorm
Så all gikk seg bort, fraus og tørsta ihjel.

Det gikk da nån uka, så kom det en mann
Og fant heile følget der dem låg kald og stiv
Han hadd’ vært på martna i Samarkand
Og skjønte at her står det ikke til liv.

Han leita da gjennom den frosne karavan’
I lasta som der hadde enda sin ferd
Og som en slags 2013- Djengis Khan
Tok med seg heim det som va nåkka verd.

Så i Indre Mongolia, i en varm og god ger
Har mannen no starta opp sitt aggregat
Og heile familien kopa og ser
Pirat-Disneyfilma i widescreen-format.

Der enda visjonen, og lærer’n forsto
At alt håp om å få prosjektor’n igjen
Svant hen som et leirbåls døende glo
Og han leita fram krittet og papir og penn.

Eg veit ikkje om visa har nån moral
Men sku din prosjektor gå sund og skrus ned
Så hold din metodiske sti ganske smal
Og vær ytterst skeptisk til EDB.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar