Odd Walters viderverdigheter

Odd Walters viderverdigheter

tirsdag 22. mars 2011

Sykkelen

Dette er en tekstidé jeg har hatt lenge, men har slitt med å få til i bunden form. Jeg tror dette utkastet kan tåle dagslys. Er det et troll, vil det stivne og slå sprekker, men det vil da vise seg


Sykkelen
Da eg va liten glunt
Tok vi klesklype og papp
Og festa godt tel sykkelhjul og nav
Og støyen som det laga
Ga gjenlyd overalt
Tel modern ba oss plukk den skiten av

For oss, så va det liv og drøm, frihetstrang og kraft
Der vi rasa rundt på hjul, drevve av to klesklype med papp

For sykkelhjulet sang
om liv som det ska vær
Når man ikke veit at år og daga fær
Der pappbitan sin klang
Va vårres melodi
Og ekkoet sett enno minnan fri.

Seinar kom der jente
Som mått følges heim
På snarveia der det voks gras og strå
Oppover så leidd vi
Sykkel’n mellom oss
Nedover så satt ho ofte på

For oss så va det hjertebank, forelskelse og liv
Der vi trilla rundt på hjul, drevve av ein grasstråmelodi

For sykkelhjulet sang
om liv som det ska vær
Når man ikke veit at år og daga fær
Der grasstråan sin klang
Va vårres melodi
Og ekkoet sett enno minnan fri.

Ein gong så ska min sykkel
Bli liggan’ i ei eng
Nedgrodd og forvridd og dekt av rust
Men kanskje kan et hjul
No og da spinn sakte rundt
I en tidlig sommarbris sin pust

Da kan du hør det klimpra lett en kveld du går forbi
Svakt og sakte, spelt på hjul og strå i vind - min sykkelmelodi

Der sykkelhjulet sang
om liv som det ska vær
Når man ikke veit at år og daga fær
Der grasstråan sin klang
Det va min melodi
Og ekkoet kan enno sett meg fri.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar